Photoshop - Zelfportret als Walther White - Heisenberg, Breaking Bad

Photoshop – Breaking Bad zelfportret

Alweer even geleden plaatste ik dit zelfportret op mijn Facebookpagina. Vandaag is hij zelfs Foto van de Dag op de website van fotografiemagazine Focus. Het is een vrije variant op Walter White, uit de Netflix-serie Breaking Bad. En wees gerust, het gaat prima met me: hier zit veel Photoshop-werk in!

Nabewerking of… een goede foto als vertrekpunt?

Aan deze foto is heel veel gebeurd in Lightroom en Photoshop. Doe ik dat altijd? Nou, nee. Regelmatig vragen mensen die ik portretteer of ‘ik er nog veel aan moet Photoshoppen’. Het antwoord is tweeledig – ja en nee. Veel nabewerken doe ik niet, ontwikkelen uiteraard wel.

  • ‘Nee’, want…
    In de basis moet een foto gewoon goed zijn: de belichting en (vooral) de verlichting moeten ter plekke uiteraard al kloppen. Daarmee kun je – bijvoorbeeld – veel oneffenheden in de huid al maskeren. Kleding fatsoeneren we ter plekke en storende zaken in de omgeving haal ik tijdens het fotograferen al zoveel mogelijk uit beeld.
  • ‘Ja’, want…
    Een foto die uit mijn camera komt is niet kant-en-klaar. Een compactcameraatje waarmee je je vakantiefoto’s maakt, geeft een foto met mooie contrasten en verzadigde kleuren. Mijn camera produceert een basisbestand. Een soort negatief, dat ik zelf nog verder ‘ontwikkel’. Want wil ik dat wel altijd, die contrasten? Dat bepaal ik liever zelf, achteraf. Net zoals vroeger in de doka gebeurde. Het voorbeeldje dat ik je tijdens de shoot op mijn scherm laat zien, is dus alleen een indicatie.

Mijn nabewerking doe ik voor 95% in Lightroom en bestaat dus eigenlijk over het algemeen uit ‘ontwikkelen’ van de foto: kleurtoon en witbalans, verzadiging, contrast, dat soort zaken. Zodat ík bepaal hoe een foto er uiteindelijk uitziet, en niet de camera. Net als met de keuze voor de verlichting.

Photoshop

Toch wil je natuurlijk soms je vaardigheden op het gebied van Photoshop weer wat bijschaven. Vandaar dit wat duistere zelfportret met een knipoog naar Walter White uit Breaking Bad. Van verschillende fotografen kreeg ik de vraag of ik niet een tutorial kon maken over de totstandkoming van deze foto. Een complete tutorial is lastig, omdat elke basisfoto anders is. En het is een kwestie van smaak. Maar ik kan wel wat richting geven:

  • Vertrekpunt is een neutraal verlicht portret met een eveneens neutrale achtergrond. Normaal zou ik een foto contrastrijker en spannender maken, maar om in Photoshop gemakkelijker te kunnen werken heb ik hiervoor bewust een vrij vlak verlichte foto gemaakt, met zacht licht nagenoeg recht van voren en zacht tegenlicht via een witte muur achter me voor het contourlicht.Lichtopstelling portret Breaking Bad photoshop tutorial-01
  • Met uitzondering van de achtergrond (een eigen textuur-fotootje) en het gebroken brillenglas (gratis stockfoto) komt er verder geen extra beeld bij kijken.
  • Het meest essentiële in de bewerking zit in het gebruik van custom brushes en layer styles, voor het waarheidsgetrouw aanbrengen van de littekens, bloedvlekken en andere onoverkomelijkheden:
  • Custom brushes
    Screenshot custom brushesDeze maken bloed en vuil veel geloofwaardiger. Photoshop heeft talloze mogelijkheden om je brushes geheel naar je eigen hand te zetten. Door te spelen met functies scattering en size jitter en vervolgens ook met de brush modus en de flow, kun je de structuur steeds overtuigender maken.
  • Layer styles
    Screenshot layer styles
    Met behulp van deze layer styles kun je, door de functies texture en bevel and emboss te gebruiken, zorgen voor een ‘dieptewerking’ in het uiterlijk van – bijvoorbeeld – bloedvlekken of wondjes.
  • Aaron Nace legt het werken met laagstijlen en zelfgemaakte brushes in deze videotutorial van Phlearn.com heel helder uit. Een aanrader!

 

Het eindresultaat

Met aardig wat uurtjes nabewerken, ontstaat dan het eindresultaat:
Photoshop - Zelfportret als Walther White - Heisenberg, Breaking Bad

Delen

PinIt

About Erik

Erik is fotograaf en tekstschrijver. Human interest ligt hem het beste. Mensen observeren en in beeld brengen is wat hem drijft. Met tekst of met foto’s. Het liefst beide.