Recensie - Piet van den Eynde - Pushing Light

Recensie: Piet van den Eynde – ‘Pushing light’

‘Pushing light’ van Piet van den Eynde is het nieuwste e-Book van Craft & Vision. In maar liefst 112 pagina’s gaat Piet in op allerlei manieren om het meeste te halen uit de balans tussen licht en schaduw. Bij de ondertitel van het boek, ‘Extending dynamic range with HDR & other techniques’, kun je denken dat HDR het hoofdonderwerp is. Piet trekt het onderwerp echter veel breder.

Veel fotografen kennen het gevoel. Je ziet een prachtige scene, een zonsondergang, of een mistig winterlandschap. Maar je camera ziet niet wat jij ziet. Uitgebeten luchten of te donkere voorgronden, bijvoorbeeld. Het dynamisch bereik van een camerasensor haalt het nu eenmaal nog steeds niet bij die van het menselijk oog. In het 112 pagina’s tellende Craft & Vision e-Book doet Piet van den Eynde uit de doeken hoe je met dit probleem omgaat.

Header

De e-books van Craft & Vision: ik heb er wisselende ervaringen mee. Toegegeven, ze zijn heel vriendelijk geprijsd, maar in een aantal gevallen krijg je ook waar je voor betaalt: niet heel veel inhoud. Echter zijn er zeker ook een aantal positieve uitzonderingen te benoemen. En aangezien ik de auteur, Piet van den Eynde, hoog heb zitten, had ik goede hoop met ‘Pushing light’. En de 112 pagina’s van het boek maken dat ook waar.

Bij de ondertitel van het boek, ‘Extending dynamic range with HDR & other techniques’, kun je denken dat HDR het hoofdonderwerp is. En hoewel ook een substantieel deel van het boek gewijd is aan High Dynamic Range imaging, trekt Piet het onderwerp wel veel breder. Hij laat zien hoe je op allerlei manieren, tijdens het fotograferen én in de nabewerking, de belichtingsomvang van je foto zo groot mogelijk maakt.

Spread01 PushingLight

Bijvoorbeeld door het gebruik van invulflits of reflectieschermen. Daarmee maak je uiteraard het dynamisch bereik in je foto niet hoger, maar je verkleint het verschil tussen de lichtste en donkerste delen van je foto, waardoor je meer detail bewaart. En dat is de kern van dit boek: hoe zorg je voor een betere balans tussen hoge lichten en diepe schaduwen, tijdens het fotograferen én erna.

Gradueelfilters

Een ander mooi voorbeeld is het gebruik van gradueelfilters. De échte, die je voor je lens plaatst dus, en niet de digitale die je in Photoshop of Lightroom kunt toepassen. Aan de hand van een heldere case study, met voorbeelden van de bekende landschapsfotograaf Bart Heirweg, lees je bijvoorbeeld hoe je echte en digitale filters kunt combineren voor het beste resultaat. Overigens komen óók de digitale gradueelfilters uit Lightroom en ACR aan bod: ook daarmee kun je relatief eenvoudig en snel een soort van HDR toepassen op je RAW-file:

Dit is overigens maar één van een reeks video’s die het boek verder ondersteunen. En naast Bart Heirweg heeft Piet nog meer landgenoten kunnen strikken, aan wie hij een case study wijdt. En niet de minste, want bijvoorbeeld ook Magnum-fotograaf Carl de Keyzer komt voorbij.

Spread02 PushingLight

Oók de ‘echte’ HDR

Wie met dit boek hoopt om óók een heleboel te weten te komen over de ‘echte’ HDR, kan zijn hart ook ophalen. Bijna de helft van het boek is gewijd aan het échte werk: het combineren van meerdere belichtingen tot één eindproduct. Van de eerste voorbereiding via nuttige hulpmiddelen en nabewerking tot en met het eindresultaat.

Conclusie

Kopen dus? Ja. Ook als je geen HDR-fan bent – zoals ik – haal je hier veel uit. Is er ook een ‘maar’? Ja. Piet veronderstelt bij zijn lezers wel wat voorkennis. De basis van fotografie zul je wel echt in de vingers moeten hebben. Waar menig boek begint met een hoofdstuk over diafragma en sluitertijd, gaat hij gelijk naar het diepe.

Gezien het onderwerp van dit boek lijkt dat me niet zo’n probleem. Daar zijn immers al ontelbare andere boeken over geschreven. Wie dieper de materie in wil, kan hier zijn hart mee ophalen!

Pushing Light is voor $10 verkrijgbaar op de website van Craft and Vision.

Dit artikel verscheen eerder als blog op Photofacts