Boekrecensie De Teruggekeerden

Recensie: De Teruggekeerden – Jason Mott

Met regelmaat proberen uitgevers een flinke hype te creëren rond de verschijning van een nieuw boek. In de aanloop naar het uitbrengen van Jason Mott’s ‘The Returned’ – vertaald als ‘De Teruggekeerden’ – doet uitgeverij Harlequin dat ook graag. In de aankondigingen van het debuut laat de uitgever weten dat de filmmaatschappij van Brad Pitt al volop bezig is met de televisieserie (Resurrection). En dat na een flinke strijd over de filmrechten. Nog vóór de wereldwijde première van het boek dus. De verwachtingen worden behoorlijk opgepompt. Maakt dit boek het waar?

Synopsis

Op een zonnige dag in augustus 1966 verdrinkt de achtjarige Jacob, zoon van Lucille en Harold Hargrave. En bijna vijftig jaar later… staat hij weer voor de deur. Blakend van gezondheid en nog steeds acht jaar oud.

En Jacob is niet de enige die is teruggekeerd uit de dood. Overal in de wereld duiken Teruggekeerden op, en al gauw zijn het er zo veel dat steeds meer mensen zich bedreigd voelen. Niemand begrijpt waarom het gebeurt, hoe het mogelijk is. Maar één ding is zeker: in de chaos die volgt zal iedereen uiteindelijk een keuze moeten maken.

Thema

Het gegeven is interessant: hoe zou het zijn als overledenen ineens weer voor de deur staan? Ontvangen we ze met open armen? Of juist met achterdocht en twijfel? Het thema van het boek zet je in ieder geval aan het denken. Het relaas draait om de achtjarige Jacob en zijn ouders Harold en Lucille, die hem na bijna vijftig jaar terugzien. En hoe ‘de wereld’ er op politieke schaal mee omgaat, omschrijft hij heel plausibel. Een wereldwijd Bureau dat de repatriëring van alle Teruggekeerden regelt. En vervolgens de onmacht, als het er toch wel heel veel blijken te zijn. De inrichting van gevangenissen of kampen waar de Teruggekeerden worden ingesloten. Ook Arcadia, Missouri, het dorp van de Hargraves, wordt op den duur één groot kamp.

Schrijfstijl

Jason Mott schrijft vlot, maar niet te ‘Amerikaans’: de ‘actie-jus’ die me vaak weerhoudt om Amerikaanse schrijvers te lezen, die ontbreekt hier gelukkig. Mott laat juist met regelmaat zijn affiniteit met poëzie zien, wat prettig leest. Om de sfeer te duiden, wisselt hij het verhaal van de Hargraves af met korte, cursief gedrukte sfeerschetsen van personen elders in de wereld.

Verhaallijn

Een boek dat prettig wegleest dus. Maar is het ook de hype waard, die er gecreëerd wordt? Het zal blijken na 27 augustus, als het wereldwijd in de boekwinkels ligt. Wat mij betreft in ieder geval niet; daarvoor mag het boek van mij net wat méér vragen beantwoorden. Ik begrijp dat Mott bewust in het midden laat waarom nu ineens de overledenen terugkeren; daar gáát zijn betoog immers niet over. En gelukkig maar, anders zou dit boek ergens hoog op het science-fictionschap belanden. Maar waarom komt juist deze groep overledenen terug en niet anderen? Wie verdient het om een verloren geliefde terug te zien? Ook de andere karakters, van buiten Arcadia, zouden wat mij betreft wat meer uitgediept kunnen worden. De intermezzo’s zijn vrij kort en blijven op de vlakte, net als bijvoorbeeld een potentieel karakter als dat van kolonel Willis. Wat beweegt hem? Zijn rol krijgt niet echt een vervolg.

Kortom: een thema met potentie, een schrijver die zeker kan schrijven, maar een verhaal dat wat mij betreft nog wat meer diepte had mogen krijgen.

Boekrecensie

Deze website is grotendeels gewijd aan mijn fotografie. Daarnaast werk ik echter óók als tekstschrijver en schrijf ik regelmatig blogs voor Photofacts. Ook recensies van boeken (ja, wederom vooral over fotografie) schrijf ik graag.

De Teruggekeerden recenseerde ik voor NotJustAnyBook. Jason Mott – ‘De Teruggekeerden’ is vanaf 27 augustus 2013 overal verkrijgbaar.

Delen

PinIt