Recensie: Corwin Hiebert – ‘Growing the visionmonger’

Nu eens geen boek over creatief flitsen, over het gebruik van Photoshop of hoe je de beste omzetting naar zwart-wit maakt. ‘Growing the Visionmonger 2’ is een boek over alle zaken rondom de techniek van het fotograferen. Het gaat over de zakelijke kant van fotografie voor alle levels, of je nu net begint en je eerste euro nog moet verdienen, of dat je je hele hypotheek ervan betaalt.

Cover Growing

Inspireren

Het boek is bedoeld om je te inspireren en je op het goede spoor te zetten om je kansen te grijpen. En gelukkig, het is níet geschreven door een fotograaf: Corwin Hiebert is manager bij een bureau voor creatieve ondernemers. De ‘2’ in de titel suggereert overigens dat er ook een deel 1 is. Dat bestaat ook, maar heb ik zelf niet gelezen – en ook niet gemist bij het lezen van dit boek.

Advies van beroepsfotografen

Het boek is helder van opzet: 20 thema’s die je kunt oppikken zonder dat ze veel kosten. Want succes vind je niet, dat verdien je, schrijft Hiebert in zijn voorwoord. Dat illustreert hij door andere beroepsfotografen aan het woord te laten met ‘ongecensureerd advies’.

En daarmee zijn dat misschien ook wel de meest nuttige pagina’s van het boek: ze vertellen wat ze anders zouden doen als ze opnieuw konden beginnen. En geven advies over wat je zou moeten doen en wat je beter kunt laten. Wijze woorden van professionele fotografen die de stap zelf ook gezet hebben.

Qa1

Zinvolle tips

Maar ook de tips van Hiebert zelf zijn nuttig. Niet wereldschokkend of verbazend, maar wel zinvol. Het stellen van deadlines en het bijhouden van uren bijvoorbeeld; heel basale zaken, maar veel fotografen, zeker starters, laten ze links liggen. En als fotografen praten we honderduit met vakgenoten over apparatuur en techniek. Maar bespreek ook eens met een gelijkgestemde collega over hoe je meer business binnenhaalt!

‘Take action’

Elk ‘advies’ van Hiebert zelf gaat gepaard met actiepunten, keurig gelabeld onder een kopje ‘Take action’ – Kom in actie. Het voelt wat Amerikaans om dat telkens braaf te gaan doen, maar inhoudelijk snijden de actiepunten wel hout: als Hiebert bijvoorbeeld over het ontwikkelen en onderhouden van je creativiteit praat, is zijn ‘actie-advies’ om naar een concert of uitvoering te gaan in een genre dat je nog nooit gezien hebt. Het opzoeken van onbekend terrein is natuurlijk wel een goede manier om je eigen creativiteit te stimuleren.

Qa2

Netwerken

Een onontbeerlijke eigenschap van een zelfstandig fotograaf is de mogelijkheid tot netwerken. Opdrachten komen toch vaak op je pad ‘via-via’. Ook daar besteedt Hiebert uiteraard aandacht aan.

De fout die veel fotografen maken is om óf enerzijds passief toe te kijken wie er langs komt met een klus óf anderzijds en misschien nog wel erger: ze spammen online communities met hun ongevraagde aanbiedingen en duwen nietsvermoedende voorbijgangers visitekaartjes onder de neus“, aldus Hiebert. Beide methodes werken niet. Het is veel verstandiger je netwerk te benutten en via-via contacten te leggen. Kortom: ga koffie drinken. En daar heeft hij gelijk in.

Quote

Samenwerken

Een ander aspect van netwerken: samenwerken. Volgens Hiebert de meest onderschatte ‘marketingtool’. Je leert immers van elkaar, kunt samen dingen oppakken (en afmaken!) en daar veel meer uit halen dan elkaar vliegen afvangen. Ga dus zeker ook eens koffie drinken met een collegafotograaf!

Gratis werken

Op die manier komen talloze onderwerpen én praktische tips voorbij. Bijvoorbeeld over gratis werken, dat je volgens Hiebert alléén zou moeten doen voor een goed doel dat je zelf van harte ondersteunt. Dan is het echt een win-win situatie: een goed doel of non-profit instelling is geholpen met je diensten en jij kunt je ermee profileren. En daarbij kun je dus ook makkelijker tegen anderen zeggen dat je ‘gratis tijd’ al op is gegaan – aan een goed doel.

Nuttig?

Elke fotograaf die, fulltime of parttime, iets wil maken van de zakelijke kant van de fotografie, kan zeker goede raad halen uit dit boek. Maar toch… in 68 pagina’s is de materie erg uitgebreid beschreven, zeker voor een eBook van Craft & Vision. Nuttige, maar droge stof. Volgens mij zullen fotografen die het écht willen maken op zakelijk vlak dat ook niet snel uit een boek willen doen.

Ik denk dan ook dat als je écht serieus met deze stof aan de slag wilt, je dat eerder zelf moet gaan toepassen. Praten met mensen, netwerken en eventueel een coach zoeken of anderszins iemand om mee te sparren. Hoe goed Hiebert het ook bedoelt: een boek blijft dan maar een boek. Hoe nuttig de inhoud ook is, want hij zegt het zelf al: succes verdien je, dat vind je niet (in een boek)!

Deze recensie verscheen eerder deze maand op Photofacts.

Delen

PinIt