Recensie: Piet van den Eynde – ‘Flitsen’

Afgelopen jaar kwam het boek ‘Digitale Fotografie: Flitsen’ van Piet van den Eynde uit: een boek in de serie waarin ook Elja’s boek ‘Digitale Fotografie: Zwart-wit‘ verscheen. Fotograaf en Photoshop-expert Piet van den Eynde doet in prima begrijpelijke taal uit de doeken wat licht is en hoe je flitslicht nuttig inzet. Hoewel het boek ‘al’ een jaar verkrijgbaar is, wil ik dit boek de lezers van Photofacts toch niet onthouden. Het onderwerp is en blijft voor veel (amateur)fotografen immers lastig: flitsen. Gelukkig geeft Piet in het eerste hoofdstuk meteen grif toe dat ook hij in het begin worstelde met flits en hoe je het op een natuurlijke manier kunt gebruiken.

Basisstof

Na die geruststelling volgt een prima te begrijpen uiteenzetting van de eigenschappen van ‘licht’. Niet de meest ‘sexy’ kost om te lezen, maar onontbeerlijk en nuttig. Piet vertelt op een luchtige manier de basis, die nogal eens vergeten wordt in dergelijke boeken óf die op een heel taaie, saaie manier wordt gepresenteerd. Wat zeker voor een deel van de lezers ook erg nuttig zal zijn, is het hoofdstuk dat gaat over het instellen van Canon- en Nikon-flitsers. Voor sommigen misschien gesneden koek, maar voor wie het nodig heeft wel vriendelijker dan ‘kijk maar in je handleiding’.

Fietsvakantie

Piet vertelt in het boek zijn verhaal met name aan de hand van zijn fietsvakanties. Naast een mooi inkijkje in zijn ‘vakantiefoto’s’ demonstreert hij daarmee nog een aantal mooie dingen. Dat je ook met minimaal materiaal al prima uit de voeten kunt bijvoorbeeld. Nergens heel gedetailleerde lichtdiagrammen, puur een verhaal op gezond verstand.

Lumiquest SBIII mini softbox

Verbazend klein softboxje

Tot mijn aanvankelijke verbazing werkt Piet bijvoorbeeld met een softboxje van slechts 20 bij 20 centimeter, de Lumiquest SBIII. Natuurlijk: hoe groter een lichtbron, hoe zachter. Maar Piet heeft gelijk als hij stelt dat 20 bij 20 centimeter al even groot is als een gezicht. Bij close portretten heb je daarmee dus wel de beschikking over zacht, maar toch dramatisch licht, maar niet over een groot accessoire om mee te nemen. Wat het ook aantoont: zorg gewoon dat je de goede spullen bij je hebt. Een flitser, ook zonder hulpstukken, kan zoveel toevoegen aan een beeld. Het zou zonde zijn om (zelfs op de fiets in Azië!) daar op te bezuinigen in de tas.

Screens ebook

Toetje

Maar het toetje, dat staat niet in het gedrukte boek, dat vind je online. Kopers van het boek treffen namelijk een code aan, waarmee gratis online een bonushoofdstuk te downloaden is. Hierin komt een serie andere fotografen aan het woord, zoals Bert Stephani en Tom Museeuw, over flitsen. Een welkom nagerecht met mooi beeld en nuttige verhalen!

Het boek is in de meeste boekhandels te krijgen, maar ook te bestellen op de [url=http://morethanwords.be/blog/lightroom-bookslightroom-books/flitsboek/]website[/url] van de auteur zelf. Zolang de voorraad strekt, krijg je er dan een Rogue CTO-filter bij: een kleurenfilter om je flitslicht warmer te kleuren!

Deze recensie verscheen eerder deze maand op Photofacts.

Delen

PinIt